REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Pokud jste se už i vy s tímto pojmem setkali a netušili, co si pod ním představit, tento článek je právě pro vás. A také se dozvíte, co vám mohou tyto skupiny nabídnout ohledně vzdělávání vašeho dítka a co vám naopak nabízet nesmí.
Co je komunitní skupina
Komunitní skupina je skupina lidí, kterou zpravidla spojuje zájem o alternativní vzdělávání nebo o vzdělávání odlišné od klasické nabídky stávajících škol v okolí. Není to oficiální škola, která slouží ke vzdělávání dětí. Dítě je zapsané na nějaké základní škole v režimu Individuálního vzdělávání a taková skupina jim za smluvených podmínek „pohlídá” některý den v týdnu dítě, a to s tím bonusem, že se v takové skupině bude dítě socializovat, a dokonce i vzdělávat. To vše zpravidla velmi individuálně a kvalitně.
Kompetence komunitních skupin
Ve svojí praxi se dnes a denně setkávám s lidmi, kteří v otázce komunitních skupin nemají jasno. A nejsou to zdaleka jen rodiče, využívající služeb Komunitní skupiny. Bohužel to jsou často právě jejich zakladatelé, kteří ve svých kompetencích tápou . Nedorozumění, která na sebe nenechají dlouho čekat a objevují se zpravidla až za chodu celé komunity, potom komplikují nejen její fungování, ale především vztahy všech zúčastněných.
Režim individuálního vzdělávání - doma nebo v komunitě
Děti, které takové skupiny navštěvují, jsou zapsány na některou ze základních škol v rejstříku MŠMT v režimu Individuálního vzdělávání. Za vzdělávání dítěte tedy zodpovídá ze zákona pouze a jen rodič, který má právo si zvolit způsob, jakým bude plnit školní vzdělávací program školy, ve které je zapsán.
Pokud rodič usoudí, že komunitní, sdružená, svobodná nebo jakákoliv jiná skupina v jeho dosahu, může tuto jeho zákonnou povinnost usnadnit či obohatit, může tam své dítě přihlásit.
Jakkoliv skupina skvěle funguje, jakkoliv je finančně náročná, stále je to pouze luxusní hlídání dětí s přidanou hodnotou socializace a vstřebávání nových poznatků pro vaše dítě kvalitním/jiným způsobem.
Druhy komunitních skupin
Je mnoho druhů komunitních skupin, neexistuje žádné oficiální dělení. Charakter komunitní skupiny je dán vždy lidmi, kteří ji tvoří a dále je proměnný v čase.
Skupiny mohou být ryze školní, nebo naopak založené na svobodném vzdělávání, s alternativním přístupem. Mohou být v klasické budově nebo vzniklé na základě lesních školek a působit během vyučování v přírodě, jurtě nebo srubu. Mohou mít smíšené kolektivy různě starých dětí, nebo být rozdělené do skupin dle věku. Mohou být s každodenní docházkou, nebo 4denní, 3denní nebo skupina nechá úplně na vás, kdy dítě přivedete. Mohou pracovat po jednotlivých předmětech, nebo v projektech, nebo mít základ učení v exkurzích a společných zážitcích.
Některé skupiny jsou velmi konstantní. To bývají většinou ty, které si založí jeden nebo více lidí, kteří mají jasnou vizi, kterou nabízí a o které se nediskutuje. Je daná a vy ji buď přijmete jako hotový produkt, nebo se poohlédnete jinde.
Oproti tomu skupiny vzniklé primárně na vztazích jednotlivých rodin, které mají podobný způsob života nebo podobnou životní filosofii a chtějí pro své děti něco specifického, jsou mnohem dynamičtější. Skupina založená na vztazích má veliký potenciál a je s ní krásná práce. Každá rodina v komunitě má na ni vliv. Každý pohyb lidí směrem ven z komunity i dovnitř, znamená nové ladění celku. Je to veliká práce, ale výsledky jistě stojí za to.
Názvy komunitních skupin
Názvů může být nespočet (prosím názvy jsou smyšlené a nepoukazují na žádnou konkrétní skupinu ani školu!). Vždy jde buď o spolek, volné uskupení rodičů či jakoukoliv jinou formu.
• komunitní skupina
• komunitní škola
• sdružená škola
• svobodná škola
• vědomá škola
• škola hrou..
apod.
I když mají v názvu škola, pokud nejsou zaspané v rejstříku MŠMT, skutečnou školou nejsou.
Komunitní skupina NENÍ škola
Ať už se děje za dveřmi vaší komunitní skupiny či školy cokoliv, její organizátoři za vzdělávání vašeho dítěte nezodpovídají. Škola je školou pouze pokud je v rejstříku MŠMT (Ministerstvo školství a tělovýchovy) a může vydávat vysvědčení.
I kdyby vaše alternativní duše tvrdila, že vysvědčení pro vás nemá význam, tak má. Oficiálně vydané vysvědčení je totiž váš důkaz o tom, že dítě plní povinnou školní docházku. Takže i přesto, že dětem napíšete vlastní rukou neoficiální slovní hodnocení, je dobré si to oficiální vysvědčení ze školy, kde jste zapsáni, pečlivě uschovat do šuplíku.
Proto se při průzkumech skupin, které mají v názvu slovo “škola”, vždy pečlivě informujte, zda jsou skutečně školou z rejstříku MŠMT. A pokud ne, počítejte s tím, co bylo napsáno výše: není možné dítě zapsat do takové komunitní skupiny v domněnce, že taková skupina bude plnit vzdělávací povinnost za mě jako rodiče. Za plnění školního vzdělávacího plánu je vždy v takovém případě zodpovědný rodič dítěte.
Co se děje za dvěřmi komunitní skupiny?
Komunitní skupiny jsou velmi specifické a různorodé. To jakým způsobem fungují, je vždy odrazem lidí, kteří je utvářejí. To je na nich právě to krásné. Nelze však ale jejich fungování a práci s dětmi předpokládat. A i když rodiče prozkoumají fungování skupiny před začátkem spolupráce, průběh jim už uniká.
Pokud tedy chcete, aby dění v komunitní skupince nebylo jen luxusním hlídáním vašich dětí, ale zároveň součástí vašeho portfolia k půlročnímu přezkoušení, je třeba věnovat dění ve skupince pozornost. Je třeba vědět, čím dítě prochází ve skupince a co ze ŠVP je třeba doplnit po vlastní - domácí ose. Nelze také na vedení skupinky - na učiteli nebo průvodci - vyžadovat, aby ŠVP plnil. A už vůbec ne způsobem, jakým chcete vy. Vše je pouze a jen na vzájemné lidské ochotě a domluvě.
Stanislava Kratochvílová
Zkráceno se svolením autora.
Celý text a další informace o možnostech vzdělávání dětí najdete na www.ucitneboneucit.cz.
Vaše komentáře |